• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مطالعات فقهی و فلسفی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
شماره شماره 32
شماره شماره 31
شماره شماره 30
شماره شماره 29
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
فتحی, مهدی, مرادخانی, احمد. (1396). واکاوی مبانی فقهی قرآنیون. مطالعات فقهی و فلسفی, 8(31), 25-45.
مهدی فتحی; احمد مرادخانی. "واکاوی مبانی فقهی قرآنیون". مطالعات فقهی و فلسفی, 8, 31, 1396, 25-45.
فتحی, مهدی, مرادخانی, احمد. (1396). 'واکاوی مبانی فقهی قرآنیون', مطالعات فقهی و فلسفی, 8(31), pp. 25-45.
فتحی, مهدی, مرادخانی, احمد. واکاوی مبانی فقهی قرآنیون. مطالعات فقهی و فلسفی, 1396; 8(31): 25-45.

واکاوی مبانی فقهی قرآنیون

مقاله 2، دوره 8، شماره 31، پاییز 1396، صفحه 25-45  XML اصل مقاله (674.27 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مهدی فتحی email 1؛ احمد مرادخانی2
1دانشجوی دکتری ،علوم قرآن و حدیث ، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات قم ، قم، ایران
2جانشین سردبیر
چکیده
چکیده
قرآنیون با طرح دیدگاه کفایت قرآن و کنار گذاشتن سنت جهت استخراج مسائل فقهی،خود را محدود به قرآن کرده اند . در حالی که بسیاری از احکام فقهی توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم تشریع شده،همچنان که خداوند متعال می فرماید:(وَ مَا ءَاتَئکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهَئکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا)«آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهى کرد، باز ایستید»(حشر/ ۷)مسلمانان دستورات او را اجرا نموده و به صدق گفتار او ایمان داشته اند. و سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم را به عنوان یکی از منابع فقهی چراغ راه خود قرار داده اند. اما تفکری که در انکار حجیت حدیث و سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم شکل گرفته و به قرآنیون معروف شده اند، معتقدند که در قرآن بر اطاعت از احادیث به وضوح تاکید نشده و احادیث و روایات دارای تناقضاتی است که بدلیل آن تناقضات نمی‌توان رفتار و ایمان دینی و دستورات فقهی وشرعی را بر پایه آنان استوار کرد و آن را به عنوان یک مبنای فقهی پذیرفت و ایشان قرآن را یگانه منبع تشریع می دانند ایشان با استناد به آیة ( تِبْیاناً لِکُلِّ شَی‏ء) (نحل / 89)«(قرآن) بیانگر هر چیز (است)»می گویند: قرآن که خود بیان گر همه چیز استو همه دستورات فقهی را می توان از قرآن برداشت کرد .این پژوهش پس از بیان مفهوم فقه و ارائه دیدگاههای فقهی قرآنیان به بررسی و نقد آنها پرداخته و با استعانت از قرآن کریم پاسخی درخور به آنها ارائه می دهد.
کلیدواژه‌ها
" اهل قرآن "؛ "فقه"؛ "قرآنیون"؛ "کفایت قرآن"؛ "انکار حدیث"
موضوعات
فقه و مبانی حقوق
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 109
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 134
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ

Journal Management System. Designed by sinaweb.